Čolović, Vladan

Link to this page

Authority KeyName Variants
152cb46e-f6ac-4a98-8ac5-dde4d510ae71
  • Čolović, Vladan (1)
Projects

Author's Bibliography

Унапређење структуре ослоне гусенице међутранспортера одлагача

Bošnjak, Srđan; Čolović, Vladan; Gnjatović, Nebojša; Milenović, Ivan Lj.; Stefanović, Aleksandar Z.

(University of Belgrade, Faculty of Mechanical Engineering, 2022)

TY  - GEN
AU  - Bošnjak, Srđan
AU  - Čolović, Vladan
AU  - Gnjatović, Nebojša
AU  - Milenović, Ivan Lj.
AU  - Stefanović, Aleksandar Z.
PY  - 2022
UR  - https://machinery.mas.bg.ac.rs/handle/123456789/5046
AB  - Одлагачи, заједно са роторним багерима , припадају класи највећих копнених самоходних машина и чине окосницу система површинске експлоатације. Поменути системи представљају једно од најзначајнијих достигнућа у рударству XX века, чији је значај упоредив са значајем који је за рударе XIX века имало откриће и примена динамита.
Основни проблем који се решава применом техничког решења јесте проблем чврстоће и еластичне стабилности носеће конструкције ослоне гусенице међутранспортера одлагача (тзв. „мали транспорт“) PA 200‐2200/2000 (произвођач SANDVIK; укупна маса 1737 t; теоријски капацитет 8800 m3/h), који је у експлоатацију уведен 2016. године. У IV БТО (Багер‐Тракасти транспортер‐Одлагач) систему Површинског копа „Поље Ц“ (РБ „Колубара“) спрегнут је са роторним багером SchRs 1400 (произвођач KRUPP), теоријског капацитета 6600 m3/h. Иако је очекивани век носеће конструкције 50 година, већ након четири године експлоатације дошло је до тешке хаварије (01.07. 2020. године) носеће конструкције ослоне гусенице међутранспортера, што је праћено делимичним ослањањем на тло пријемног транспортера, као и међутранспортера. Хаварија се десила током транспорта, односно промене локације машине.
Током хаварије, најтежа оштећења доживели су елементи структуре попречног носача у зони везе са носачем круте гусенице. Са обе стране дошло је до гужвања правоугаоних вертикалних лимова и избочавања трапезних вертикалних лимова, што је праћено и пуцањем заварених веза. Истовремено, хоризонтални горњи појасни лим у потпуности је изгубио првобитну форму. Због отказа завртањске везе носача погонског мотора, дошло је до његовог пада на тло. Осим тога, код круте гусенице уочени су и ломови гусеничних чланака. Зглобна гусеница је претрпела незнатна оштећења.
Проблем који се решава техничким решењем јесте недовољна чврстоћа и еластична стабилност структуре ослоне гусенице међутранспортера одлагача савремене концепције.
Комплексност поменутог проблема проистиче из:
•	променљивости геометријске конфигурације машине, како током радног процеса, тако и
•	током транспорта;
•	релативно великог броја комбинација парцијалних оптерећења;
•	вишеструких ограничења (просторних и технолошких, пре свега) скупа могућих решења.
Осим код одлагача PA 200‐2200/2000, развијено техничко решење успешно је примењено и за парцијалну реконструкцију структуре ослоне гусенице међутранспортера одлагача PA 200‐2400/2200 (РБ „Колубара“, Површински коп „Тамнава Западно поље“, III БТО систем) истог произвођача (SANDVIK).
О значају примене техничког решења које, посебно имајући у виду актуелно стање основне рударске механизације у ЕПС‐у, изузетно доприноси стабилизацији производње откривке као предуслова за експлоатацију угља, упечатљиво говори чињеница да је у укупној производњи електричне енергије у Србији доминантно учешће (око 70% [6,7]) електричне енергије добијене из лигнита.
PB  - University of Belgrade, Faculty of Mechanical Engineering
T2  - ТЕХНИЧКО РЕШЕЊЕ (КАТЕГОРИЈА М82)
T1  - Унапређење структуре ослоне гусенице међутранспортера одлагача
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_machinery_5046
ER  - 
@misc{
author = "Bošnjak, Srđan and Čolović, Vladan and Gnjatović, Nebojša and Milenović, Ivan Lj. and Stefanović, Aleksandar Z.",
year = "2022",
abstract = "Одлагачи, заједно са роторним багерима , припадају класи највећих копнених самоходних машина и чине окосницу система површинске експлоатације. Поменути системи представљају једно од најзначајнијих достигнућа у рударству XX века, чији је значај упоредив са значајем који је за рударе XIX века имало откриће и примена динамита.
Основни проблем који се решава применом техничког решења јесте проблем чврстоће и еластичне стабилности носеће конструкције ослоне гусенице међутранспортера одлагача (тзв. „мали транспорт“) PA 200‐2200/2000 (произвођач SANDVIK; укупна маса 1737 t; теоријски капацитет 8800 m3/h), који је у експлоатацију уведен 2016. године. У IV БТО (Багер‐Тракасти транспортер‐Одлагач) систему Површинског копа „Поље Ц“ (РБ „Колубара“) спрегнут је са роторним багером SchRs 1400 (произвођач KRUPP), теоријског капацитета 6600 m3/h. Иако је очекивани век носеће конструкције 50 година, већ након четири године експлоатације дошло је до тешке хаварије (01.07. 2020. године) носеће конструкције ослоне гусенице међутранспортера, што је праћено делимичним ослањањем на тло пријемног транспортера, као и међутранспортера. Хаварија се десила током транспорта, односно промене локације машине.
Током хаварије, најтежа оштећења доживели су елементи структуре попречног носача у зони везе са носачем круте гусенице. Са обе стране дошло је до гужвања правоугаоних вертикалних лимова и избочавања трапезних вертикалних лимова, што је праћено и пуцањем заварених веза. Истовремено, хоризонтални горњи појасни лим у потпуности је изгубио првобитну форму. Због отказа завртањске везе носача погонског мотора, дошло је до његовог пада на тло. Осим тога, код круте гусенице уочени су и ломови гусеничних чланака. Зглобна гусеница је претрпела незнатна оштећења.
Проблем који се решава техничким решењем јесте недовољна чврстоћа и еластична стабилност структуре ослоне гусенице међутранспортера одлагача савремене концепције.
Комплексност поменутог проблема проистиче из:
•	променљивости геометријске конфигурације машине, како током радног процеса, тако и
•	током транспорта;
•	релативно великог броја комбинација парцијалних оптерећења;
•	вишеструких ограничења (просторних и технолошких, пре свега) скупа могућих решења.
Осим код одлагача PA 200‐2200/2000, развијено техничко решење успешно је примењено и за парцијалну реконструкцију структуре ослоне гусенице међутранспортера одлагача PA 200‐2400/2200 (РБ „Колубара“, Површински коп „Тамнава Западно поље“, III БТО систем) истог произвођача (SANDVIK).
О значају примене техничког решења које, посебно имајући у виду актуелно стање основне рударске механизације у ЕПС‐у, изузетно доприноси стабилизацији производње откривке као предуслова за експлоатацију угља, упечатљиво говори чињеница да је у укупној производњи електричне енергије у Србији доминантно учешће (око 70% [6,7]) електричне енергије добијене из лигнита.",
publisher = "University of Belgrade, Faculty of Mechanical Engineering",
journal = "ТЕХНИЧКО РЕШЕЊЕ (КАТЕГОРИЈА М82)",
title = "Унапређење структуре ослоне гусенице међутранспортера одлагача",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_machinery_5046"
}
Bošnjak, S., Čolović, V., Gnjatović, N., Milenović, I. Lj.,& Stefanović, A. Z.. (2022). Унапређење структуре ослоне гусенице међутранспортера одлагача. in ТЕХНИЧКО РЕШЕЊЕ (КАТЕГОРИЈА М82)
University of Belgrade, Faculty of Mechanical Engineering..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_machinery_5046
Bošnjak S, Čolović V, Gnjatović N, Milenović IL, Stefanović AZ. Унапређење структуре ослоне гусенице међутранспортера одлагача. in ТЕХНИЧКО РЕШЕЊЕ (КАТЕГОРИЈА М82). 2022;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_machinery_5046 .
Bošnjak, Srđan, Čolović, Vladan, Gnjatović, Nebojša, Milenović, Ivan Lj., Stefanović, Aleksandar Z., "Унапређење структуре ослоне гусенице међутранспортера одлагача" in ТЕХНИЧКО РЕШЕЊЕ (КАТЕГОРИЈА М82) (2022),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_machinery_5046 .