Минимизација ризика у експлоатацији и одржавању роторних багера
2020
Authors
Bošnjak, SrđanPantelić, Milorad
Misita, Mirjana
Gnjatović, Nebojša
Stefanović, Aleksandar Z.
Other (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Последице отказа свих висококапацитетних машина јесу врло велики финансијски губици и озбиљни ризици по сигурност и здравље. Када је реч о багерским јединицама, финансијски губици изазвани застојем производње због отказа основне машине у систему површинске експлоатације, односно складиштења и отпреме угља, најчешће знатно превазилазе финансијске губитке изазване директном материјалном штетом, зависно од њиховог капацитета и врсте материјала који се откопава (угаљ или јаловина) [1‐5]. О величини негативних економских ефеката изазваних отказима/хаваријама упечатљиво говори податак да у САД и Европској унији укупни трошак изазван отказима машина и система износи приближно 4% од БНП [6].
Примена техничког решења омогућава решавање следећих проблема:
• подизање нивоа одржавања, ефективности, поузданости и сигурности роторних багера, односно БТО/Д/У система;
• подизање нивоа економичности експлоатације БТО/Д/У система; чиме се вишетрукуко смањују ризици током експлоатације и одржавања баг...ерских јединица.
Осим тога, применом техничког решења стварају се основе за:
• управљање поузданошћу и сигурношћу БТО/Д/У система;
• испуњавање критеријума ригорозне регулативе везане за заштиту животне средине и сигурност руковалаца и одржавалаца.
На значај примене техничког решења у термоенергетици Србије упућују следећечињенице:
• највећи произвођачи елекричне енергије у Србији су термоелектране. Према [7], 2014. године 65,1% електричне енергије у Србији произведено је из лигнита, док је у 2015. години 70,3 % електричне енергије добијено из поменутог извора;
• РБ „Колубара“ даје ≈75% производње лигнита у Србији [7];
• у цени електричне енергије угаљ учествује са ≈60%;
• одржавање механизације на површинским коповима учествује са 35‐40% у цени угља;
• у односу на пројектовани номинални век (35‐40 година), просечне старости машина (31,6 год. багера за континуални ископ, 31,1 год. одлагача и самоходних транспортера) и њихових капацитета (28,3 год. багера за континуални ископ, 27,2 год. одлагача и самоходних транспортера) у РБ „Колубара“, врло су високе;
• сат застоја БТО/Д/У у РБ „Колубара“ нормира се као индиректна материјална штета у износу од 5000‐15000 €, зависно од капацитета машине, односно материјала који се откопава/транспортује.
Keywords:
ризик / роторни багер / FMECA / машински откази / електро‐отказиSource:
ТЕХНИЧКО РЕШЕЊЕ (КАТЕГОРИЈА М82), 2020Publisher:
- University of Belgrade, Faculty of Mechanical Engineering
Funding / projects:
- Ministry of Science, Technological Development and Innovation of the Republic of Serbia, institutional funding - 200105 (University of Belgrade, Faculty of Mechanical Engineering) (RS-MESTD-inst-2020-200105)
Collections
Institution/Community
Mašinski fakultetTY - GEN AU - Bošnjak, Srđan AU - Pantelić, Milorad AU - Misita, Mirjana AU - Gnjatović, Nebojša AU - Stefanović, Aleksandar Z. PY - 2020 UR - https://machinery.mas.bg.ac.rs/handle/123456789/5042 AB - Последице отказа свих висококапацитетних машина јесу врло велики финансијски губици и озбиљни ризици по сигурност и здравље. Када је реч о багерским јединицама, финансијски губици изазвани застојем производње због отказа основне машине у систему површинске експлоатације, односно складиштења и отпреме угља, најчешће знатно превазилазе финансијске губитке изазване директном материјалном штетом, зависно од њиховог капацитета и врсте материјала који се откопава (угаљ или јаловина) [1‐5]. О величини негативних економских ефеката изазваних отказима/хаваријама упечатљиво говори податак да у САД и Европској унији укупни трошак изазван отказима машина и система износи приближно 4% од БНП [6]. Примена техничког решења омогућава решавање следећих проблема: • подизање нивоа одржавања, ефективности, поузданости и сигурности роторних багера, односно БТО/Д/У система; • подизање нивоа економичности експлоатације БТО/Д/У система; чиме се вишетрукуко смањују ризици током експлоатације и одржавања багерских јединица. Осим тога, применом техничког решења стварају се основе за: • управљање поузданошћу и сигурношћу БТО/Д/У система; • испуњавање критеријума ригорозне регулативе везане за заштиту животне средине и сигурност руковалаца и одржавалаца. На значај примене техничког решења у термоенергетици Србије упућују следећечињенице: • највећи произвођачи елекричне енергије у Србији су термоелектране. Према [7], 2014. године 65,1% електричне енергије у Србији произведено је из лигнита, док је у 2015. години 70,3 % електричне енергије добијено из поменутог извора; • РБ „Колубара“ даје ≈75% производње лигнита у Србији [7]; • у цени електричне енергије угаљ учествује са ≈60%; • одржавање механизације на површинским коповима учествује са 35‐40% у цени угља; • у односу на пројектовани номинални век (35‐40 година), просечне старости машина (31,6 год. багера за континуални ископ, 31,1 год. одлагача и самоходних транспортера) и њихових капацитета (28,3 год. багера за континуални ископ, 27,2 год. одлагача и самоходних транспортера) у РБ „Колубара“, врло су високе; • сат застоја БТО/Д/У у РБ „Колубара“ нормира се као индиректна материјална штета у износу од 5000‐15000 €, зависно од капацитета машине, односно материјала који се откопава/транспортује. PB - University of Belgrade, Faculty of Mechanical Engineering T2 - ТЕХНИЧКО РЕШЕЊЕ (КАТЕГОРИЈА М82) T1 - Минимизација ризика у експлоатацији и одржавању роторних багера UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_machinery_5042 ER -
@misc{ author = "Bošnjak, Srđan and Pantelić, Milorad and Misita, Mirjana and Gnjatović, Nebojša and Stefanović, Aleksandar Z.", year = "2020", abstract = "Последице отказа свих висококапацитетних машина јесу врло велики финансијски губици и озбиљни ризици по сигурност и здравље. Када је реч о багерским јединицама, финансијски губици изазвани застојем производње због отказа основне машине у систему површинске експлоатације, односно складиштења и отпреме угља, најчешће знатно превазилазе финансијске губитке изазване директном материјалном штетом, зависно од њиховог капацитета и врсте материјала који се откопава (угаљ или јаловина) [1‐5]. О величини негативних економских ефеката изазваних отказима/хаваријама упечатљиво говори податак да у САД и Европској унији укупни трошак изазван отказима машина и система износи приближно 4% од БНП [6]. Примена техничког решења омогућава решавање следећих проблема: • подизање нивоа одржавања, ефективности, поузданости и сигурности роторних багера, односно БТО/Д/У система; • подизање нивоа економичности експлоатације БТО/Д/У система; чиме се вишетрукуко смањују ризици током експлоатације и одржавања багерских јединица. Осим тога, применом техничког решења стварају се основе за: • управљање поузданошћу и сигурношћу БТО/Д/У система; • испуњавање критеријума ригорозне регулативе везане за заштиту животне средине и сигурност руковалаца и одржавалаца. На значај примене техничког решења у термоенергетици Србије упућују следећечињенице: • највећи произвођачи елекричне енергије у Србији су термоелектране. Према [7], 2014. године 65,1% електричне енергије у Србији произведено је из лигнита, док је у 2015. години 70,3 % електричне енергије добијено из поменутог извора; • РБ „Колубара“ даје ≈75% производње лигнита у Србији [7]; • у цени електричне енергије угаљ учествује са ≈60%; • одржавање механизације на површинским коповима учествује са 35‐40% у цени угља; • у односу на пројектовани номинални век (35‐40 година), просечне старости машина (31,6 год. багера за континуални ископ, 31,1 год. одлагача и самоходних транспортера) и њихових капацитета (28,3 год. багера за континуални ископ, 27,2 год. одлагача и самоходних транспортера) у РБ „Колубара“, врло су високе; • сат застоја БТО/Д/У у РБ „Колубара“ нормира се као индиректна материјална штета у износу од 5000‐15000 €, зависно од капацитета машине, односно материјала који се откопава/транспортује.", publisher = "University of Belgrade, Faculty of Mechanical Engineering", journal = "ТЕХНИЧКО РЕШЕЊЕ (КАТЕГОРИЈА М82)", title = "Минимизација ризика у експлоатацији и одржавању роторних багера", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_machinery_5042" }
Bošnjak, S., Pantelić, M., Misita, M., Gnjatović, N.,& Stefanović, A. Z.. (2020). Минимизација ризика у експлоатацији и одржавању роторних багера. in ТЕХНИЧКО РЕШЕЊЕ (КАТЕГОРИЈА М82) University of Belgrade, Faculty of Mechanical Engineering.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_machinery_5042
Bošnjak S, Pantelić M, Misita M, Gnjatović N, Stefanović AZ. Минимизација ризика у експлоатацији и одржавању роторних багера. in ТЕХНИЧКО РЕШЕЊЕ (КАТЕГОРИЈА М82). 2020;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_machinery_5042 .
Bošnjak, Srđan, Pantelić, Milorad, Misita, Mirjana, Gnjatović, Nebojša, Stefanović, Aleksandar Z., "Минимизација ризика у експлоатацији и одржавању роторних багера" in ТЕХНИЧКО РЕШЕЊЕ (КАТЕГОРИЈА М82) (2020), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_machinery_5042 .