Neki praktični aspekti u kompjuterskom projektovanju aeroprofila za lopatice glavnih rotora helikoptera
Some practical issues in the computational design of airfoils for the helicopter main rotor blades
Abstract
Jedan od veoma važnih zahteva koji aeroprofili rotora helikoptera treba da ispune jeste da koeficijent momenta oko aerodinamičkog centra mora približno biti jednak nuli. Za razliku od starijih tehnologija, korišćenih u proizvodnji metalnih lopatica, savremene izvedbe koje se baziraju na primeni plastičnih kompozita zahtevaju da se na izlaznoj ivici doda ravan repić, čime se menja izvorni oblik aeroprofila. Uz pomoć kompjuterskog programa TRANPRO, autor je razvio i verifikavao algoritam za ovu fazu projektovanja, namenjen promeni na nesimetričnim aeroprofilima sa srednjom linijom u obliku latiničnog slova "S", kvantifikavao globalni uticaj ugaonog položaja repića na promenu momenta oko aerodinamičkog centra, a zatim reprojektovao nekoliko aeroprofila kojima je dodao repić na takav način da je zahtev za malom vrednošću ovog koeficijenta momenta u potpunosti ispunjen.
Very important requirement for the helicopter rotor airfoils is zero, or nearly zero moment coefficient about the aerodynamic center. Unlike the old technologies used for metal blades, modern production involving application of plastic composites has imposed the necessity of adding a flat tab extension to the blade trailing edge, thus changing the original airfoil shape. Using computer program TRANPRO, the author has developed and verified an algorithm for numerical analysis in this design stage, applied it on asymmetrical reflex camber airfoils, determined the influence of angular tab positioning on the moment coefficient value and redesigned some existing airfoils to include properly positioned tabs that satisfy very low moment coefficient requirement.
Keywords:
tab / numerical modeling / helicopter / composite rotor blade / airfoil designSource:
Theoretical and Applied Mechanics, 2004, 31, 3-4, 281-315Publisher:
- Srpsko društvo za mehaniku, Beograd
Collections
Institution/Community
Mašinski fakultetTY - JOUR AU - Kostić, Ivan PY - 2004 UR - https://machinery.mas.bg.ac.rs/handle/123456789/406 AB - Jedan od veoma važnih zahteva koji aeroprofili rotora helikoptera treba da ispune jeste da koeficijent momenta oko aerodinamičkog centra mora približno biti jednak nuli. Za razliku od starijih tehnologija, korišćenih u proizvodnji metalnih lopatica, savremene izvedbe koje se baziraju na primeni plastičnih kompozita zahtevaju da se na izlaznoj ivici doda ravan repić, čime se menja izvorni oblik aeroprofila. Uz pomoć kompjuterskog programa TRANPRO, autor je razvio i verifikavao algoritam za ovu fazu projektovanja, namenjen promeni na nesimetričnim aeroprofilima sa srednjom linijom u obliku latiničnog slova "S", kvantifikavao globalni uticaj ugaonog položaja repića na promenu momenta oko aerodinamičkog centra, a zatim reprojektovao nekoliko aeroprofila kojima je dodao repić na takav način da je zahtev za malom vrednošću ovog koeficijenta momenta u potpunosti ispunjen. AB - Very important requirement for the helicopter rotor airfoils is zero, or nearly zero moment coefficient about the aerodynamic center. Unlike the old technologies used for metal blades, modern production involving application of plastic composites has imposed the necessity of adding a flat tab extension to the blade trailing edge, thus changing the original airfoil shape. Using computer program TRANPRO, the author has developed and verified an algorithm for numerical analysis in this design stage, applied it on asymmetrical reflex camber airfoils, determined the influence of angular tab positioning on the moment coefficient value and redesigned some existing airfoils to include properly positioned tabs that satisfy very low moment coefficient requirement. PB - Srpsko društvo za mehaniku, Beograd T2 - Theoretical and Applied Mechanics T1 - Neki praktični aspekti u kompjuterskom projektovanju aeroprofila za lopatice glavnih rotora helikoptera T1 - Some practical issues in the computational design of airfoils for the helicopter main rotor blades EP - 315 IS - 3-4 SP - 281 VL - 31 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_machinery_406 ER -
@article{ author = "Kostić, Ivan", year = "2004", abstract = "Jedan od veoma važnih zahteva koji aeroprofili rotora helikoptera treba da ispune jeste da koeficijent momenta oko aerodinamičkog centra mora približno biti jednak nuli. Za razliku od starijih tehnologija, korišćenih u proizvodnji metalnih lopatica, savremene izvedbe koje se baziraju na primeni plastičnih kompozita zahtevaju da se na izlaznoj ivici doda ravan repić, čime se menja izvorni oblik aeroprofila. Uz pomoć kompjuterskog programa TRANPRO, autor je razvio i verifikavao algoritam za ovu fazu projektovanja, namenjen promeni na nesimetričnim aeroprofilima sa srednjom linijom u obliku latiničnog slova "S", kvantifikavao globalni uticaj ugaonog položaja repića na promenu momenta oko aerodinamičkog centra, a zatim reprojektovao nekoliko aeroprofila kojima je dodao repić na takav način da je zahtev za malom vrednošću ovog koeficijenta momenta u potpunosti ispunjen., Very important requirement for the helicopter rotor airfoils is zero, or nearly zero moment coefficient about the aerodynamic center. Unlike the old technologies used for metal blades, modern production involving application of plastic composites has imposed the necessity of adding a flat tab extension to the blade trailing edge, thus changing the original airfoil shape. Using computer program TRANPRO, the author has developed and verified an algorithm for numerical analysis in this design stage, applied it on asymmetrical reflex camber airfoils, determined the influence of angular tab positioning on the moment coefficient value and redesigned some existing airfoils to include properly positioned tabs that satisfy very low moment coefficient requirement.", publisher = "Srpsko društvo za mehaniku, Beograd", journal = "Theoretical and Applied Mechanics", title = "Neki praktični aspekti u kompjuterskom projektovanju aeroprofila za lopatice glavnih rotora helikoptera, Some practical issues in the computational design of airfoils for the helicopter main rotor blades", pages = "315-281", number = "3-4", volume = "31", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_machinery_406" }
Kostić, I.. (2004). Neki praktični aspekti u kompjuterskom projektovanju aeroprofila za lopatice glavnih rotora helikoptera. in Theoretical and Applied Mechanics Srpsko društvo za mehaniku, Beograd., 31(3-4), 281-315. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_machinery_406
Kostić I. Neki praktični aspekti u kompjuterskom projektovanju aeroprofila za lopatice glavnih rotora helikoptera. in Theoretical and Applied Mechanics. 2004;31(3-4):281-315. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_machinery_406 .
Kostić, Ivan, "Neki praktični aspekti u kompjuterskom projektovanju aeroprofila za lopatice glavnih rotora helikoptera" in Theoretical and Applied Mechanics, 31, no. 3-4 (2004):281-315, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_machinery_406 .