Primena Pareto analize u istraživanju bezbednosnih aspekata rada dizalica
Pareto analysis application in research of crane related accidents
Апстракт
Prethodna istraživanja ukazuju na nedovoljnu istraženost bezbednosnih aspekata rada dizalica. Stoga, prvi cilj ovog istraživanja čine prikupljanje i analiza podataka o akcidentima uzrokovanim radom dizalica, koji su se dogodili u periodu 1985-2018. godine u 71 državi, sa ciljem utvrđivanja učestanosti povreda na radu i smrtnih ishoda u svakoj zemlji pojedinačno i izdvajanja onih sa najvećim brojem akcidenata, koji rezultuju jednim od dva navedena ishoda, primenom Pareto analize. Drugi cilj rada je identifikovanje najznačajnijih grupa uzroka akcidenata na osnovama podataka prikupljenih iz većeg broja literaturnih izvora, takođe, primenom Pareto analize. Na osnovu dobijenih rezultata, evidentno je da su Španija i Nemačka države u kojima je zastupljena skoro polovina povreda u kranskim nezgodama. Istraživanje je takođe pokazalo da se u svega 6 zemalja sveta (Španija, Nemačka, Francuska, Italija, Japan i Meksiko) događa 80% povreda. Takođe, Pareto analiza pokazuje da se 80% akcidenata koji... rezultuju smrtnim ishodom događa u sledećim državama: Rumuniji, Kini, Turskoj, Bugarskoj, Poljskoj, Izraelu, Hrvatskoj i Španiji. Kao glavni uzroci nesreća u kojima učestvuju dizalice Pareto analizom su prepoznati mašinska oprema (uključujući konstrukciju), neadekvatna upotreba, montaža/demontaža i transport dizalice, jer je 80% akcidenata je posledica navedenih uzroka. Predlog daljih istraživanja je detaljna analiza uloge ljudskog faktora u dominantnim uzrocima nesreća.
Previous research show that the safety aspects of cranes are not well researched. So, the first aim of this research is to collect and analyze data about crane related accidents that took a place between 1985 and 2018 in 71 countries worldwide with the aim to determine the occupational injuries and fatalities frequency in each country individually and to identify countries with the highest number of accidents resulting in one of two outcomes reported by using a Pareto analysis. The second aim of this paper is to identify the most significant groups of causes of crane accidents, based on data collected from a number of literature sources. Based on the results obtained, it is evident that Spain and Germany are the countries where almost half of injuries in crane accidents occur. The research has also shown that 80% of injuries occur in only 6 countries (Spain, Germany, France, Italy, Japan and Mexico), while 80% of fatal accidents occur in the following countries: Romania, China, Turkey,... Bulgaria, Poland, Israel, Croatia and Spain. As the main causes of crane related accidents, mechanical equipment (including construction), improper use, assembly and disassembly and transport of the crane are recognized by using Pareto analysis, since 80% of consequences are results of those causes. The proposal for further research is a detailed analysis of the role of the human factor in the dominant causes of crane accidents.
Кључне речи:
uzrok / smrtni ishod / povreda / Pareto analiza / dizalice / akcident / Pareto analysis / injury / fatality / cranes / cause / accidentИзвор:
Tehnika, 2020, 75, 2, 238-244Издавач:
- Savez inženjera i tehničara Srbije, Beograd
Финансирање / пројекти:
- E!13300
Институција/група
Inovacioni centarTY - JOUR AU - Brkić, Aleksandar AU - Misita, Mirjana AU - Spasojević Brkić, Vesna AU - Perišić, Martina PY - 2020 UR - https://machinery.mas.bg.ac.rs/handle/123456789/3256 AB - Prethodna istraživanja ukazuju na nedovoljnu istraženost bezbednosnih aspekata rada dizalica. Stoga, prvi cilj ovog istraživanja čine prikupljanje i analiza podataka o akcidentima uzrokovanim radom dizalica, koji su se dogodili u periodu 1985-2018. godine u 71 državi, sa ciljem utvrđivanja učestanosti povreda na radu i smrtnih ishoda u svakoj zemlji pojedinačno i izdvajanja onih sa najvećim brojem akcidenata, koji rezultuju jednim od dva navedena ishoda, primenom Pareto analize. Drugi cilj rada je identifikovanje najznačajnijih grupa uzroka akcidenata na osnovama podataka prikupljenih iz većeg broja literaturnih izvora, takođe, primenom Pareto analize. Na osnovu dobijenih rezultata, evidentno je da su Španija i Nemačka države u kojima je zastupljena skoro polovina povreda u kranskim nezgodama. Istraživanje je takođe pokazalo da se u svega 6 zemalja sveta (Španija, Nemačka, Francuska, Italija, Japan i Meksiko) događa 80% povreda. Takođe, Pareto analiza pokazuje da se 80% akcidenata koji rezultuju smrtnim ishodom događa u sledećim državama: Rumuniji, Kini, Turskoj, Bugarskoj, Poljskoj, Izraelu, Hrvatskoj i Španiji. Kao glavni uzroci nesreća u kojima učestvuju dizalice Pareto analizom su prepoznati mašinska oprema (uključujući konstrukciju), neadekvatna upotreba, montaža/demontaža i transport dizalice, jer je 80% akcidenata je posledica navedenih uzroka. Predlog daljih istraživanja je detaljna analiza uloge ljudskog faktora u dominantnim uzrocima nesreća. AB - Previous research show that the safety aspects of cranes are not well researched. So, the first aim of this research is to collect and analyze data about crane related accidents that took a place between 1985 and 2018 in 71 countries worldwide with the aim to determine the occupational injuries and fatalities frequency in each country individually and to identify countries with the highest number of accidents resulting in one of two outcomes reported by using a Pareto analysis. The second aim of this paper is to identify the most significant groups of causes of crane accidents, based on data collected from a number of literature sources. Based on the results obtained, it is evident that Spain and Germany are the countries where almost half of injuries in crane accidents occur. The research has also shown that 80% of injuries occur in only 6 countries (Spain, Germany, France, Italy, Japan and Mexico), while 80% of fatal accidents occur in the following countries: Romania, China, Turkey, Bulgaria, Poland, Israel, Croatia and Spain. As the main causes of crane related accidents, mechanical equipment (including construction), improper use, assembly and disassembly and transport of the crane are recognized by using Pareto analysis, since 80% of consequences are results of those causes. The proposal for further research is a detailed analysis of the role of the human factor in the dominant causes of crane accidents. PB - Savez inženjera i tehničara Srbije, Beograd T2 - Tehnika T1 - Primena Pareto analize u istraživanju bezbednosnih aspekata rada dizalica T1 - Pareto analysis application in research of crane related accidents EP - 244 IS - 2 SP - 238 VL - 75 DO - 10.5937/tehnika2002238B ER -
@article{ author = "Brkić, Aleksandar and Misita, Mirjana and Spasojević Brkić, Vesna and Perišić, Martina", year = "2020", abstract = "Prethodna istraživanja ukazuju na nedovoljnu istraženost bezbednosnih aspekata rada dizalica. Stoga, prvi cilj ovog istraživanja čine prikupljanje i analiza podataka o akcidentima uzrokovanim radom dizalica, koji su se dogodili u periodu 1985-2018. godine u 71 državi, sa ciljem utvrđivanja učestanosti povreda na radu i smrtnih ishoda u svakoj zemlji pojedinačno i izdvajanja onih sa najvećim brojem akcidenata, koji rezultuju jednim od dva navedena ishoda, primenom Pareto analize. Drugi cilj rada je identifikovanje najznačajnijih grupa uzroka akcidenata na osnovama podataka prikupljenih iz većeg broja literaturnih izvora, takođe, primenom Pareto analize. Na osnovu dobijenih rezultata, evidentno je da su Španija i Nemačka države u kojima je zastupljena skoro polovina povreda u kranskim nezgodama. Istraživanje je takođe pokazalo da se u svega 6 zemalja sveta (Španija, Nemačka, Francuska, Italija, Japan i Meksiko) događa 80% povreda. Takođe, Pareto analiza pokazuje da se 80% akcidenata koji rezultuju smrtnim ishodom događa u sledećim državama: Rumuniji, Kini, Turskoj, Bugarskoj, Poljskoj, Izraelu, Hrvatskoj i Španiji. Kao glavni uzroci nesreća u kojima učestvuju dizalice Pareto analizom su prepoznati mašinska oprema (uključujući konstrukciju), neadekvatna upotreba, montaža/demontaža i transport dizalice, jer je 80% akcidenata je posledica navedenih uzroka. Predlog daljih istraživanja je detaljna analiza uloge ljudskog faktora u dominantnim uzrocima nesreća., Previous research show that the safety aspects of cranes are not well researched. So, the first aim of this research is to collect and analyze data about crane related accidents that took a place between 1985 and 2018 in 71 countries worldwide with the aim to determine the occupational injuries and fatalities frequency in each country individually and to identify countries with the highest number of accidents resulting in one of two outcomes reported by using a Pareto analysis. The second aim of this paper is to identify the most significant groups of causes of crane accidents, based on data collected from a number of literature sources. Based on the results obtained, it is evident that Spain and Germany are the countries where almost half of injuries in crane accidents occur. The research has also shown that 80% of injuries occur in only 6 countries (Spain, Germany, France, Italy, Japan and Mexico), while 80% of fatal accidents occur in the following countries: Romania, China, Turkey, Bulgaria, Poland, Israel, Croatia and Spain. As the main causes of crane related accidents, mechanical equipment (including construction), improper use, assembly and disassembly and transport of the crane are recognized by using Pareto analysis, since 80% of consequences are results of those causes. The proposal for further research is a detailed analysis of the role of the human factor in the dominant causes of crane accidents.", publisher = "Savez inženjera i tehničara Srbije, Beograd", journal = "Tehnika", title = "Primena Pareto analize u istraživanju bezbednosnih aspekata rada dizalica, Pareto analysis application in research of crane related accidents", pages = "244-238", number = "2", volume = "75", doi = "10.5937/tehnika2002238B" }
Brkić, A., Misita, M., Spasojević Brkić, V.,& Perišić, M.. (2020). Primena Pareto analize u istraživanju bezbednosnih aspekata rada dizalica. in Tehnika Savez inženjera i tehničara Srbije, Beograd., 75(2), 238-244. https://doi.org/10.5937/tehnika2002238B
Brkić A, Misita M, Spasojević Brkić V, Perišić M. Primena Pareto analize u istraživanju bezbednosnih aspekata rada dizalica. in Tehnika. 2020;75(2):238-244. doi:10.5937/tehnika2002238B .
Brkić, Aleksandar, Misita, Mirjana, Spasojević Brkić, Vesna, Perišić, Martina, "Primena Pareto analize u istraživanju bezbednosnih aspekata rada dizalica" in Tehnika, 75, no. 2 (2020):238-244, https://doi.org/10.5937/tehnika2002238B . .