@misc{
author = "Bošnjak, Srđan and Pantelić, Milorad and Misita, Mirjana and Gnjatović, Nebojša and Stefanović, Aleksandar Z.",
year = "2020",
abstract = "Последице отказа свих висококапацитетних машина јесу врло велики финансијски губици и озбиљни ризици по сигурност и здравље. Када је реч о багерским јединицама, финансијски губици изазвани застојем производње због отказа основне машине у систему површинске експлоатације, односно складиштења и отпреме угља, најчешће знатно превазилазе финансијске губитке изазване директном материјалном штетом, зависно од њиховог капацитета и врсте материјала који се откопава (угаљ или јаловина) [1‐5]. О величини негативних економских ефеката изазваних отказима/хаваријама упечатљиво говори податак да у САД и Европској унији укупни трошак изазван отказима машина и система износи приближно 4% од БНП [6].
Примена техничког решења омогућава решавање следећих проблема:
• подизање нивоа одржавања, ефективности, поузданости и сигурности роторних багера, односно БТО/Д/У система;
• подизање нивоа економичности експлоатације БТО/Д/У система; чиме се вишетрукуко смањују ризици током експлоатације и одржавања багерских јединица.
Осим тога, применом техничког решења стварају се основе за:
• управљање поузданошћу и сигурношћу БТО/Д/У система;
• испуњавање критеријума ригорозне регулативе везане за заштиту животне средине и сигурност руковалаца и одржавалаца.
На значај примене техничког решења у термоенергетици Србије упућују следећечињенице:
• највећи произвођачи елекричне енергије у Србији су термоелектране. Према [7], 2014. године 65,1% електричне енергије у Србији произведено је из лигнита, док је у 2015. години 70,3 % електричне енергије добијено из поменутог извора;
• РБ „Колубара“ даје ≈75% производње лигнита у Србији [7];
• у цени електричне енергије угаљ учествује са ≈60%;
• одржавање механизације на површинским коповима учествује са 35‐40% у цени угља;
• у односу на пројектовани номинални век (35‐40 година), просечне старости машина (31,6 год. багера за континуални ископ, 31,1 год. одлагача и самоходних транспортера) и њихових капацитета (28,3 год. багера за континуални ископ, 27,2 год. одлагача и самоходних транспортера) у РБ „Колубара“, врло су високе;
• сат застоја БТО/Д/У у РБ „Колубара“ нормира се као индиректна материјална штета у износу од 5000‐15000 €, зависно од капацитета машине, односно материјала који се откопава/транспортује.",
publisher = "University of Belgrade, Faculty of Mechanical Engineering",
journal = "ТЕХНИЧКО РЕШЕЊЕ (КАТЕГОРИЈА М82)",
title = "Минимизација ризика у експлоатацији и одржавању роторних багера",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_machinery_5042"
}